AMD هم از هوش مصنوعی برای بالا بردن کیفیت و نرخ فریمدهی بازیها استفاده میکند
در یک اتفاق بزرگ برای گیمرها، AMD به طور رسمی اعلام کرد نسخه مبتنی بر هوش مصنوعی فناوری FSR در راه است و به جنگ DLSS انویدیا میرود. نسخه فعلی FSR برخلاف فناوری انویدیا، متکی بر روشهای معمولی Upscaling است و همین ویژگی باعث شده کیفیت پایینتری نسبت به DLSS داشته باشد.
تیم سرخ در سال 2021 میلادی فناوری AMD FidelityFX Super Resolution را معرفی کرد که دو سال پس از DLSS عرضه شد. نسل اول FSR متکی بر روش Spatial Upscaling بود و با وجود کیفیت نه چندان دلچسب، منبع باز، آسان و سازگار با پلتفرمهای مختلف بود. نسل دوم یا FSR2 قدری پیشرفتهتر شد و با تکیه بر تکنیک Temporal upscaling، کیفیت را بالا برد.
FidelityFX Super Resolution با چاشنی هوش مصنوعی
استفاده نکردن FSR از هوش مصنوعی باعث شده به هستههای مجزا برای AI نیاز نداشته باشد و این درست همان تفاوت و برتری FSR نسبت به DLSS و XeSS است که برای کاهش آرتیفکت ناشی از Temporal upscaling از هوش مصنوعی استفاده میکنند. انویدیا برای این کار از هستههای Tensor و اینتل هم از دستورالعملهای انحصاری استفاده میکند، در حالی که AMD برای این کار هیچ هسته اختصاصی ندارد.
خبر خوب اینکه به نظر میرسد AMD بیکار ننشسته و مشغول کار بر روی توسعه الگوریتمهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای Upscaling بازیها است. این خبر از سوی مدیر ارشد تیم سرخ، مارک پیپرمستر اعلام شد.
به گفته این مدیر تیم سرخ، آنها در آینده فناوری Upscaling مبتنی بر AI عرضه میکنند. در حال حاضر روشن نیست که FSR به هوش مصنوعی روی میآورد یا شاهد ارائه یک نسخه جداگانه برای Upscaling با هوش مصنوعی خواهیم بود.
متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه اطلاعات بیشتری درباره فناوری جدید AMD در دست نیست، با این حال این احتمال وجود دارد از الگوریتمهای یادگیری ماشین برای کاهش آرتیفکت ناشی از Upscaling استفاده کند. انویدیا در DLSS2 دقیقاً همین کار را انجام داده و نتیجه خوبی گرفته است.
همچنین هنوز نمیدانیم که FSR AI به هستههای سختافزاری موجود در محصولات آتی وابسته خواهد بود یا با سختافزارهای کنونی هم کار میکند.
منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/49887-amd-ai-powered-upscaling-2024