AMD فناوری FSR 2.1 را معرفی کرد؛ بهبود عملکرد و قابلیتهای گرافیکی نسبت به نسخه قبل
AMD امروز اعلام کرد که نسخه جدیدی از فناوری محبوب FidelityFX Super Resolution که به اختصار FSR نامیده میشود را آماده و در دسترس عموم قرار داده است. بنا به گفته این شرکت فناوری FSR 2.1 هم اکنون نسبت به نسخه پیشین خود با عملکرد بهتری همراه است و بخش مهمی از باگهای گذشته نیز در آن رفع شده است.
به نظر میرسد AMD این روزها مشغول بهبود عملکرد فناوری FidelityFX Super Resolution خود است تا برای رقابت با فناوری DLSS انویدیا آماده باشد. این شرکت امروز نسخه 2.1 از فناوری FSR خود را معرفی و اعلام کرد که هم اکنون امکان دسترسی به آن در بازی Farming Simulator 22 وجود دارد. AMD همچنین اعلام کرده است که فناوری FSR 2.1 با بهبود عملکرد و همچنین ارتقای ویژگیهای گرافیکی همراه شده است.
پیش از این کاربران گزارش کرده بودند که فناوری FSR 2.0 دارای چند مشکل گرافیکی است و به خودی خود مشکلاتی موسوم به Ghosting و نمایش شکل روح مانند را به اجسام اضافه میکند. این فناوری همچنین سبب میشد که بخشی از المانهای موجود در تصاویر به صورت مصنوعی شکلی درخشنده و براق به خود بگیرند. این فناوری همچنین در بخش پیاده سازی تکنیکهای زمانی و بررسی فریمهای گذشته به منظور ساخت فریمهای جدید مشکلاتی داشت که AMD امروز اعلام کرد بخش اعظمی از آنها را در FSR 2.1 برطرف کرده است.
AMD با انتشار دو تصویر از نسخه جدید و قدیم از بازی Farming Simulator 22 نشان داده است که اکنون الگوریتمهای جدید فناوری FSR عملکرد بسیار بهتری دارند. اگرچه هنوز با بزرگنمایی تصویر میتوان Ghosting را مشاهده کرد اما مقایسه نسخه جدید و قدیم از این بازی به خوبی بهبود قابل توجه عملکرد این فناوری را نشان میدهند.
AMD اعلام کرده است که به منظور رفع این مشکلات تغییرات فراوانی را در الگوریتمها و ساختار این فناوری ایجاد کرده است. لیست تغییرات صورت گرفته توسط AMD نشان میدهد که این شرکت به منظور بهبود عملکرد این فناوری وادار شده است محاسبات صورت گرفته توسط آن را افزایش دهد. این موضوع ممکن است سبب شود که این فناوری بر روی سیستمهای نه چندان قدرتمند عملکرد ضعیفتری داشته باشد. AMD تاکنون به این موضوع اشارهای نکرده و به نظر میرسد رفع این باگهای اساسی اهمیت بیشتری نسبت به این کاهش عملکرد داشته است.
اگرچه AMD در ابتدا با فناوری FSR خود حرف چندانی در برابر فناوری DLSS انویدیا نداشت اما اکنون به نظر میرسد که قصد دارد با بهبود الگوریتمها، رقابت نزدیک با آن را حفظ کند. انویدیا در فناوری DLSS به منظور بهبود عملکرد بازیها از پردازشهای سنگین و گستردهتری استفاده میکند. AMD همچنین میداند به منظور رقابت بهتر با انویدیا باید پشتیبانی دائمی از فناوری FSR خود داشته باشد. به ویژه اینکه اینتل نیز این روزها در شرف ورود به این بازار است و قصد دارد با فناوری XeSS در کارتهای گرافیک Arc خود با انویدیا و AMD رقابت داشته باشد.
در کنار حضور فناوری FSR 2.1 در بازی Farming Simulator 22، AMD اعلام کرده است که پشتیبانی از این فناوری جدید را به موتور بازی سازی Unreal engine نیز اضافه کرده است. این موضوع سبب میشود که سازندگان بازیها بتوانند خیلی زود فناوری FSR 2.1 را به محصولات خود اضافه کنند. قرار است بازیهای مهمی همچون Red Dead Redemption 2 و Cyberpunk 2077 نیز به زودی از فناوری FSR 2.1 پشتیبانی کنند.