فناوری Frame Generation انویدیا با AMD FSR 2 و XeSS اینتل سازگار است
طبق مقالهای که امروز صبح منتشر شد، شالودهی نسخه جدید فناوری آپاسکیلینگ NVIDIA DLSS 3.0 که به عنوان Frame Generation شناخته می شود، ظاهراً با سایر فناوری های آپاسکیلینگ AMD FSR و Intel XeSS رقبا هم کار میکند. برای جزئیات بیشتر این خبر شهر سخت افزار را دنبال کنید.
اگر به خاطر داشته باشید شرکت AMD هفته گذشته سری کارتهای گرافیک Radeon RX 7000 خود را همراه با نسخه جدید فناوری FSR (به نام FSR 3.0) معرفی کرد. این فناوری آپاسکلینگ قرار است سال آینده عرضه شود. به گفته AMD، فناوری FSR 3.0 از تکنولوژی موسوم به Fluid Motion Frames استفاده خواهد کرد که باید بسیار شبیه به قابلیت جدید Frame Generation انویدیا باشد.
اینطور که پیداست میتوان قابلیت NVIDIA Frame Generation را در بازیهایی مانند Spider-Man Remastered فعال کرد و در همین حین فناوری آپاسکیلینگ را از DLSS 3.0 به FSR یا XeSS تغییر داد. به این ترتیب میتوان از مزایای فریمهای درونیابی شده توسط قابلیت Frame Generation، در ترکیب با فناوریهای AMD FSR 2.0 و Intel XeSS 1.0 که توسط این بازی پشتیبانی میشوند، استفاده کرد.
در همین رابطه بخوانید:
– فناوری های DLSS و FSR به بازی Forza Horizon 5 اضافه میشوند
– معرفی ریزمعماری گرافیکی AMD RDNA 3 به همراه بررسی تغییرات، پیشرفتها و تازهها
– فناوری AMD FSR چیست و چه کاربردهایی دارد؟
مقالهای که امروز در وبسایت تخصصی Igor’sLAB منتشر شد، به طور عمیق به مقایسه مزایای عملکرد استفاده از قابلیت FG در ترکیب با فناوریهای FSR و XeSS میپردازد و در کمال تعجب نتیجه میگیرد که هر سه فناوری به خوبی کار میکند. تنها مسئلهای که باید در نظر داشت این است که قابلیت FG فقط با کارت گرافیک GeForce RTX 4090 و کارت گرافیک RTX 4080 که به زودی عرضه می شود سازگار است.
جالب اینجاست که فناوری AMD FSR 2 به همراه قابلیت FG روشن، در تنظیمات Ultra Performance حدود 95 FPS بیشتر تولید میکند. از سوی دیگر فناوری XeSS اینتل هم به همراه FG روشن، در تنظیمات Performance حدود 69 fps بیشتر ارائه میدهد. این امر موجب میشود که رتبه اول در آزمون ری تریسینگ (Raytracing) با تنظیمات حداکثر و رزولوشن 4K به فناوری AMD FSR 2 برسد.
با توجه به نتایج منتشر شده میتوان گفت تفاوت کمی بین فناوریهای DLSS و FSR از نظر عملکرد وجود دارد و فقط Intel XeSS مقداری ضعیفتر عمل کرده است. البته باید توجه داشت که این فناوری در حال حاضر به اندازهی فناوریهای AMD و NVIDIA بهینه نیست و با ادامهی این رقابت، در نهایت باید شاهد بهبود عملکرد فناوری XeSS نیز خواهیم بود.
در همین رابطه بخوانید:
– قفل فناوری جدید DLSS 3 انویدیا شکسته شد؛ Frame Generation در خدمت کارت های گرافیک RTX 20
– فناوری DLSS 3 به کارتهای گرافیک قدیمی انویدیا اضافه میشود
– مقایسه عملکرد گیمینگ فناوری XeSS در کارت های گرافیک انویدیا، AMD و اینتل
همچنین باید اشاره کنیم که Azor Frank از تیم AMD تأیید کرد که این شرکت تمام تلاش خود را برای پشتیبانی فناوری FSR 3.0 از سخت افزارهای قدیمیتر را انجام میدهد. اگر AMD بتواند این کار را انجام دهد، این بدان معناست که قابلیت درونیابی فریم باعث افزایش عملکرد قابل توجهی در طیف وسیعی از سخت افزارهای هر سه فروشنده GPU خواهد شد.
نظر شما در مورد پشتیبانی قابلیت FG از هر سه فناوری DLSS، FSR و XeSS چیست؟