قیمت خرید فروش | فروشگاه دی نت
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

زمان بازنگری در بنچمارک‌ها فرارسیده است

نرخ فریم با  Multi-frame Rendering

در گذشته، معیار اصلی ارزیابی کارت‌های گرافیک، نرخ فریم دهی بود. اما با پیچیده‌تر شدن تکنولوژی‌هایی مانند تولید فریم مصنوعی، بالا بردن وضوح تصویر (Upscaling) و کاهش تأخیر، تحلیل عملکرد نیز ابعاد جدیدی به خود گرفته است. حال، انویدیا با معرفی تکنولوژی جدید رندر چندفریمی (Multi-frame Rendering) در کارت‌های سری RTX 50، چالش‌های تازه‌ای برای سنجش عملکرد ایجاد کرده است.

با ورود نسل جدید کارت‌های گرافیک RTX 50 انویدیا، مفهوم بنچمارک‌ها دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد.

اظهارات جالب انویدیا درباره بنچمارک GPUهای نسل جدید

انویدیا در جریان CES 2025، نسل جدید کارت‌های گرافیک خود و نسخه به‌روزشده فناوری آپ اسکیلینگ DLSS را معرفی کرد. این شرکت در ارائه‌ای که به رسانه‌ها داشت، بر لزوم تغییر روش‌های ارزیابی بنچمارک‌ها تأکید کرد. فناوری‌های جدید مانند DLSS 4 و تولید چندفریمی، مفاهیمی مانند کیفیت تصویر و تأخیر را در کنار نرخ فریم دهی به عوامل کلیدی در ارزیابی کارایی تبدیل کرده‌اند.

نرخ فریم با  Multi-frame Rendering

فناوری تولید چندفریمی، که مختص سری RTX 50 است، با ایجاد دو یا سه فریم مصنوعی بین هر فریم اصلی، پایداری نرخ فریم دهی را بهبود می‌بخشد. اما این فناوری باعث پیچیده‌تر شدن تحلیل‌ها نیز می‌شود؛ چرا که باید اثر آن بر کیفیت تصویر، تأخیر و پایداری نرخ فریم دهی بررسی شود. برای این منظور، انویدیا پیشنهاد کرده که ابزار MsBetweenDisplayChange جایگزین FrameView شود تا تحلیل دقیق‌تری از تکنولوژی‌های جدید ممکن شود.

این تحولات نه‌تنها معیارهای ارزیابی کارت‌های انویدیا را تغییر می‌دهد، بلکه مقایسه با فناوری‌های مشابه مانند FSR 3 از AMD را دشوارتر می‌کند. به عنوان مثال، FSR 3 تنها یک فریم مصنوعی بین هر دو فریم رندرشده ایجاد می‌کند، در حالی که DLSS 4 از چندین فریم استفاده می‌کند. این تفاوت‌ها می‌تواند بر میزان روان بودن گیم پلی و حس کلی بازی تأثیر بگذارد، اما تعیین دقیق بهترین عملکرد به تحلیل‌های پیچیده‌تری نیاز دارد.

بنچمارک کارت 5090 انویدیا

تحلیل‌های اولیه از بازی‌هایی مانند Cyberpunk 2077 نشان داده‌اند که DLSS 4 در کنار تولید چندفریمی، تأخیر اندکی اضافه می‌کند و آثار جانبی بصری آن محدود است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این نتایج در سایر بازی‌ها نیز مشابه خواهد بود یا خیر.

چارت اهمیت کارایی در گیمینگ

از سوی دیگر، نمودارهای ارائه‌شده توسط انویدیا نشان می‌دهند که عملکرد کارت‌های سری RTX 50 در بازی‌هایی با پشتیبانی از این تکنولوژی، تا 400 درصد بهبود یافته است. اما در عناوینی که هنوز از Multi-frame Rendering پشتیبانی نمی‌کنند، این افزایش به 15 تا 30 درصد محدود می‌شود.

با عرضه اولین کارت‌های سری Blackwell در اواخر ژانویه، باید دید آیا این تغییرات گسترده در بنچمارک‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در نحوه ارزیابی کارت‌های گرافیک داشته باشد یا خیر.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/54308-nvidia-says-frame-generation-upscaling-benchmarks

0