ریسک بالای نینتندو؛ پردازنده نینتندو سوئیچ 2 با فناوری 4 سال پیش ساخته میشود
زیر پوست نینتندو سوییچ 2 چه میگذرد؟ پس از معرفی محدود کنسول نسل دوم نینتندو سوئیچ شایعات پیرامون مشخصات فنی این کنسول هیبریدی همچنان ادامه دارد. تحلیلهای اخیر روی فرکانس کاری پردازنده و گرافیک فاش شده، شواهد بیشتری را مبنی بر استفاده از یک تراشه 8 نانومتری در این کنسول ارائه میدهند. اما آیا این تراشه قدرتمند میتواند انتظارات گیمرها را برآورده کند؟
سابقه نینتندو از عدم استفاده از آخرین نسل پردازندهها
نینتندو سوئیچ نسل اول از معدود دستگاههایی بود که توانست به خوبی از قدرت تراشه با پتانسیل بالا و خاص نسخه کاستوم Nvidia Tegra X1 بهره گیرد. در واقع مهندسان ژاپنی به حدی توانسته بودند این قدرت را با هنر خود به یک خروجی قابل اعتماد برسانند که این تراشه متعلق به سال 2017 که تنها چهار هسته Cortex-A57 در فرکانس 1.02 GHzو 256 هسته CUDA بر پایه معماری Maxwell داشت، تا همین امروز نیز به خوبی بازیهایی که برایش طراحی شدهاند را بدون کم و کاستی، اجرا میکند.
تراشه تگرا ایکس 1 که ابتدا در نسخه 20 نانومتری فناوری ساخت TSMC (مدل T210) تولید و بعدها با لیتوگرافی 16 نانومتری (مدل T214) هم تولید شد نشان داد که بخش عمده هنر طراحان، به هماهنگی سخت افزار با نرمافزار است و حالا خبرهای جدید به ما نشان میدهد ظاهراً همین نقشه برای نسل دوم تراشههای پردازشی انویدیا برای کنسولهای بازی نینتندو سوئیچ نیز به کار گرفته شده است.
در همین رابطه بخوانید:
– کنسول نینتندو Switch 2 رونمایی شد؛ نسخهای ارتقا یافته و بهتر
تفاوت عملکردی سوئیچ 2 در حالات دستی و داک
بنابر گزارش WCCFTech، کارشناسان حوزه فناوری در پادکست Digital Foundry، با بررسی دقیق اعداد و ارقام منتشر شده، به نتایج جالبی دست یافتهاند.
این اطلاعات نشان میدهد در سوئیچ 2، فرکانس کاری پردازنده گرافیکی در حالت دستی، کمی پایینتر از آنچه انتظار میرود به نظر میرسد، اما فرکانس کاری پردازنده مرکزی در حالت دستی بالاتر از حالت داک است که این موضوع سوالات زیادی را در مورد مدیریت انرژی و عملکرد سیستم در حالتهای مختلف به وجود میآورد. به نظر میرسد نینتندو برای بهینه سازی مصرف باتری، در حالت دستی برخی از هستههای پردازنده را غیرفعال میکند.
اما یکی از مهمترین نکات، پهنای باند حافظه پایین در حالت دستی است که میتواند بر عملکرد بازیها، به خصوص در رزولوشن 1080p که شایعات به آن اشاره دارند، تأثیر منفی بگذارد. متأسفانه، تریلر معرفی رسمی کنسول، اطلاعات دقیقی در مورد رزولوشن صفحه نمایش ارائه نداده است.
معماری Ampere و DLSS؛ یک وعده یا یک رؤیا؟
بنابر اطلاعات منتشر شده میدانیم که تراشه T239 که قلب تپنده نینتندو سوییچ 2 است، بر پایه معماری Ampere انویدیا طراحی شده و پتانسیل بالایی برای اجرای تکنولوژیهای پیشرفته مانند DLSS را دارد. اما آیا نینتندو از این پتانسیل به خوبی استفاده خواهد کرد؟
تریلر معرفی بازی ماریو کارت، شواهدی از استفاده از DLSS یا سایر تکنولوژیهای بهبود کیفیت تصویر ارائه نکرده است. با این حال، کارشناسان معتقدند که نینتندو میتواند از نسخه تعدیل شده DLSS که اخیراً پتنت آن توسط انویدیاثبت شده است، در نینتندو سوییچ 2 استفاده کند. اما اجرای کامل مدل Transformer DLSS روی این کنسول به دلیل محدودیتهای سختافزاری، با چالشهایی همراه خواهد بود.
در نهایت باید گفت که نینتندو سوییچ 2 با مشخصات فنی قابل توجه خود، نوید یک تجربه بازی متفاوت و جذاب را میدهد. اما برای قضاوت نهایی در مورد عملکرد این کنسول، باید منتظر بررسیهای تخصصیتر و انتشار بازیهای بیشتر باشیم.
منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/console-game/54325-nintendo-switch-2-clock-speeds-8nm-chip