قیمت خرید فروش | فروشگاه دی نت
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییرات جالب در معماری نسل آینده برای کارت‌های گرافیک RTX 50 انویدیا؛ تعداد هسته CUDA بیشتر با ROP بدون تغییر

Image

هسته های سایه زنی، که در معماری گرافیکی انویدیا به آنها کودا (CUDA) گفته می‌شود، در کنار واحد خروجی رِندِر (ROP) از اجزای مهم پردازنده‌های گرافیکی مدرن به شمار می‌آیند. اطلاعات افشا شده جدید در رابطه به نسل آینده معماری گرافیکی انویدیا برای خانواده RTX 50، اطلاعات جالبی درباره تغییرات تعداد هسته‌های کودا و ROP در GPUهای مبتنی بر Blackwell را نشان می‌دهد.

واحدهای خروجی رِندر یا ROP یکی از اجزای انتهایی خط لوله (Pipeline) در پردازش گرافیکی هستند که وظیفه عملیات شطرنجی سازی (Rasterization) را بر عهده دارند. در این فرایند از اطلاعات 3 بعدی پردازش شده در مراحل قبل، برای تعیین مشخصات هر پیکسل استفاده می‌شود. هرچند ROP به اندازه هسته‌های کودا در عملکرد کلی کارت گرافیک مؤثر نیست، اما وجود تعداد کافی از این واحد برای جلوگیری از ایجاد گلوگاه در عملکرد GPU ضروری است.

بنابر گزارش Tomshardware، بر اساس اطلاعات درز کرده از پیکره‌بندی تراشه‌های مبتنی بر معماری Blackwell، انویدیا قصد ندارد تعداد ROP را در کارت گرافیک‌های RTX 5000 افزایش دهد. این روند را در اکثر تراشه‌های مبتنی بر این معماری از GB206 تا تراشه پرچمدار GB202 شاهد هستیم. در مورد تراشه پایین رده GB207 نه تنها شاهد افزایش تعداد ROP نیستیم، بلکه نسبت به نسل قبل این تراشه، در معماری فعلی انویدیا یعنی AD107، تعداد واحدهای خروجی رندر 33 درصدی کاهش داشته است.

Image
تغییرات تعداد هسته CUDA و ROP طبق اطلاعات افشا شده

در همین رابطه بخوانید:

– هسته CUDA (کودا) چیست و چه وظایفی در پردازنده گرافیکی دارد؟

– هسته RT در گرافیک انویدیا چیست و هسته های آر تی چه کاربردی دارند؟

– هسته تنسور (Tensor Core) در پردازنده گرافیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

عدم افزایش تعداد واحد‌های خروجی رندر با وجود افزایش هسته‌های کودا شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما همانطور که گفتیم ROP تعیین‌کننده‌ترین فاکتور در توان پردازشی GPU نیست و به احتمال زیاد طراحان انویدیا معتقدند تعداد ROP موجود در نسل پیشین کارت گرافیک‌های این شرکت برای عملکرد بی‌عیب و نقص تراشه‌های Blackwell نیز کافی است. از طرفی ذکر این نکته نیز ضروری است که با وجود به‌کار‌گیری تکنیک‌های جدید مثل رهگیری پرتو و آپ اسکیلینگ در بازی‌های جدید، نقش شطرنجی سازی در عملکرد کلی GPU نسبت به قبل کمتر شده است.

در پایان باید متذکر شویم که این اطلاعات حاصل از حدس و گمان‌هایی بر اساس اطلاعات غیر رسمی افشا شده از کارت گرافیک‌های جدید انویدیا هستند و برای کسب اطلاعات دقیق باید تا معرفی رسمی این محصولات در ماه‌های آتی منتظر بمانیم.

منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/51220-rop-rtx-50-blackwell

0