تحول در ری تریسینگ با ایده جذاب مایکروسافت؛ استفاده از SSD برای رفع محدودیت VRAM
مایکروسافت روش جذابی را برای افزایش سرعت پیادهسازی ردیابی پرتو در بازیها را ابداع کرده که میتواند تحول بزرگی در این حوزه ایجاد کند. در این ایده با انجام یک بهروزرسانی در DXR API میتوان محدودیت موجود در حافظه VRAM برای ذخیره حجم وسیع اطلاعات در فرایند رهیابی پرتو را با استفاده از SSD حل کرد.
هر روزه توسعهدهندگان بازیهای بیشتری به استفاده از تکنیکهای ردیابی پرتو یا مسیریابی حرکت نور در کادر تصویر، برای ارائه تصاویری فراگیر و واقعیتر به گیمرها استفاده میکنند، ترغیب میشوند. با توجه به پیشرفتهای اخیر در زمینه ری تریسینگ و استفاده از SSD برای بهبود عملکرد و کاهش استفاده از VRAM در بازیها، مایکروسافت با بهروزرسانیهای آینده DXR API، روش جدیدی را پیشنهاد میدهد که میتواند کیفیت این افکت روی بازیها را به نحو قابل توجهیی افزایش دهد. این روش جدید میتواند تحولی بزرگ در صنعت بازیهای ویدئویی ایجاد کند و به افزایش سرعت و کارایی ری تریسینگ کمک کند.
در همین رابطه بخوانید:
– قابلیت Ray Tracing چیست؟ هرآنچه باید در مورد فناوری رهگیری پرتو بدانید
ری تریسینگ، با استفاده از تکنیکهای پیچیده برای ارائه تصاویر واقعگرایانه و فراگیر به گیمرها، نیازمند پردازشهای سنگین و حافظه بزرگ است. مایکروسافت در مقالهای با عنوان «سیستمها و روشهایی برای تسریع ساختار ری تریسینگ» به این نکته اشاره میکند که ساختارهای تسریع ری تریسینگ، که به طور معمول توسط نرمافزار ویرایش یا بازسازی میشوند، اکنون برای فضای ذخیرهسازی با دادههای دیگر مانند دادههای هندسی و بافت رقابت میکنند. این امر منجر به افزایش نیاز به حافظه و پهنای باند برای پردازش دادههای حجیم مرتبط با ساختارهای تسریع شده است.
ترکیب DirectStorage و DXR
بنابر گزارش WCCFTech، مایکروسافت راهحلهایی را برای مدیریت بهتر دادههای مرتبط با ساختارهای تسریع پیشنهاد کرده است. این دادهها میتوانند در حافظه یا دستگاههای ذخیرهسازی مانند SSDها ذخیره شوند که از بین گزینههای ذخیرهسازی دائمی، سریعترین فرایند خواندن و نوشتن را ارائه میکنند.
در این شرایط API DXR مایکروسافت میتواند با جفت شدن با فناوری DirectStorage مایکروسافت که در استفاده بهینه از انواع حافظه (چه HDD و چه SSD)، میزان حافظه قابل دسترس برای GPU سیستم جهت پردازش دادههای مربوط به ری تریسینگ را افزایش دهد.
در همین رابطه بخوانید:
– قابلیت DirectStorage مایکروسافت برای PC منتشر شد؛ بارگذاری سریع و دقیقتر بازیها
در نظر داشته باشید که نسل بعدی SSDها که با پروتکلهای بسیار سریعی مانند PCIe 5.0 به چیپست مادربرد متصل میشوند به حدی سریع خواهند بود که خود برای پردازش ری تریسینگ به یک گلوگاه تبدیل نشوند و استفاده بهینه از آنها به کمک DirectStorage میتواند راهکاری ارائه دهد که در مقایسه با حالت پردازش قبلی بتوان دادههای رهگیری پرتو بیشتری را برای نمایش جلوهها و افزایش نرخ فریمدهی در این شرایط، پردازش کرد.
اگرچه این ایده اولین بار در سال 2018 از سوی مایکروسافت مطرح شده ولی با ترکیب DirectStorage و بروزرسانی DXR، اولین بار خواهد بود که میتوانیم به صورت واقعی روی آن حساب کنیم.
مایکروسافت هنوز اطلاعاتی در مورد نحوه ارائه این بروزرسانی به کاربران منتشر نکرده ولی بدون شک استفاده از یک SSD پرسرعت در سیستمهایی که محدودیت VRAM قابل توجهی برای پردازش سطح بالای ری تریسینگ دارند میتواند بسیار امیدوارکننده باشد.
منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/50144-microsoft-dxr-ray-tracing-ssds-vram