معرفی فناوری FSR 3.1 توسط AMD با انبوهی از قابلیتهای جدید؛ بهبود عملکرد در کنار قابلیت Frame Generation در فناوریهای DLSS و XeSS
AMD امروز و در حاشیه رویداد GDC 2024 از ویرایش جدیدی از فناوری FidelityFX Super Resolution خود که آن را با عنوان FSR نیز میشناسیم رونمایی کرد. این فناوری که FSR 3.1 نام دارد ضمن ارتقای وضوح تصاویر پردازش شده، به دیگر فناوریهای Upscaling نظیر DLSS و XeSS اجازه میدهد از قابلیت تولید فریم (Frame Generation) شرکت AMD استفاده کنند.
فناوری FSR 3.1 که به تازگی از سوی AMD معرفی شده است نسخهای جدید و ارتقا یافته از فناوری FSR 3 است که چندی پیش از سوی این شرکت منتشر شد. AMD اعلام کرده است که فناوری FSR 3.1 را در سه ماهه دوم از سال جاری میلادی در اختیار توسعه دهندگان بازیها قرار میدهد تا آنها این فناوری را به محصولات خود اضافه کنند. این شرکت همچنین امروز برای نخستین بار تایید کرد که فناوری FSR 3 را به بیش از 40 بازی جدید اضافه کرده است که لیستی از این بازیها نیز در دسترس قرار گرفته است.
بنابر گزارش منتشر شده از سوی Videocardz، فناوری FSR 3.1 بروزرسانی بزرگی محسوب میشود؛ چرا که ویژگیها و قابلیتهای بسیار مناسبی را در دسترس توسعه دهندگان بازیها و گیمرها قرار میدهد. یکی از مهمترین این قابلیتها تفکیک فناوری FSR 3 از قابلیت تولید فریم یا Frame Generation است. با استفاده از این قابلیت دیگر فناوریهای Upscaling طراحی شده توسط انویدیا و اینتل نیز میتوانند از این قابلیت تولید فریم بهره ببرند. به عبارت دیگر اگر کاربران کارت گرافیک سازگار با فناوریهای DLSS و XeSS را در اختیار داشته باشند آنگاه میتوانند از قابلیت Frame Generation شرکت AMD نیز به منظور بهبود عملکرد بازیهای مختلف بهره ببرند.
فناوری FSR 3.1 به منظور بهبود وضوح و کیفیت تصاویر تولید شده نیز دارای قابلیتهای جدید و مهمی است. این فناوری جدید قادر است برای اجسام مختلف در حالت پایا یا در حال حرکت فریمهای دقیقتری تولید کند. سوسو زدن تصاویر تولید شده توسط این فناوری به حداقل مقدار ممکن رسیده است و در این فریمها وضوح پیکسلهای اطراف اجسام نیز به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا کرده است. AMD اعلام کرده است در این تصاویر تولید شده میزان Ghosting نیز به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است.
AMD به منظور نمایش عملکرد بهتر این فناوری تصاویری را از بازی Ratchet & Clank: Rift Apart منتشر کرده است که در آنها خروجی دو فناوری FSR 3.1 و FSR 2.2 به مقایسه گذاشته شده است. این موضوع نشان میدهد که این بازی محبوب قرار است یکی از نخستین عناوینی باشد که به فناوری FSR 3.1 مجهز میشود. این تصاویر را میتوانید در زیر مشاهده کنید. در هر تصویر ابتدا خروجی فناوری FSR 2.2 و سپس خروجی فناوری FSR 3.1 نشان داده شده است.
در قابلیت مهم دیگر اکنون فناوری FSR 3.1 با رابهای برنامه نویسی Xbox Game Development Kit یا GDK و همچنین Vulkan سازگاری کامل دارد. AMD همچنین قرار است رابط FidelityFX جدیدی را در اختیار توسعه دهندگان بازیها قرار دهد که به آنها در عیبیابی بازیها کمک فراوانی میکند. قرار است فناوری FSR 3.1 در سه ماهه دوم از سال جاری میلادی منتشر شود و انتظار میرود تا پایان سال شاهد حضور آن در بسیاری از بازیها باشیم.
AMD همچنین امروز اعلام کرد که فناوری FSR 3 قرار است در آینده نزدیک به 40 بازی جدید اضافه شود. لیست این بازیها را میتوانید در زیر مشاهده کنید. اگرچه هنوز لیست مشخصی از بازیهایی که قرار است به فناوری FSR 3.1 مجهز شوند اعلام نشده است اما انتظار میرود بخش قابل توجهی از بازیهای زیر این امتیاز را دریافت کنند.
- Avatar Frontiers of Pandora
- Call of Duty Modern Warfare 3
- Call of Duty: Warzone
- Farming Simulator 22
- Forspoken
- Hellish Quart
- Immortals of Aveum
- Like a Dragon: Infinite Wealth
- Litle a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name
- Mortal Online
- Motorcubs RC
- Sons of The Forest
- Remnant II
- Robocop: Rogue City
- Starfield
- Starship Troopers: Extermination
- The Talos Principle II
- The Thaumaturge
- 22nd Century Racing Series
- Alters
- Black Myth Wukong
- Crimson Desert
- Cyberpunk 2077
- Decimated
- Dragon’s Dogma II
- Dying Light 2: Stay Human
- Eve Online
- Frostpunk 2
- Ghost of Tsushima Director’s Cut
- House Flipper 2
- Naraka Bladepoint
- Nightingale
- Pax Dei
- Ratchet & Clank: Rift Apart
- Ships at Sea
- Squad
- Warhammer 40,000 Darktide
- Warhammer 40,000 Space Marine
- Warhammer Realms of Ruin
منبع: https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/50121-amd-fsr-3-1-frame-generation-dlss-xess-upscalin-image-quality-game-support